هویتی که نباید مسخ شود

فرهنگی. مذهبی .اقتصادی .هنری .ورزشی ا.موزشی. تفریحی

هویتی که نباید مسخ شود


بی شک امام حسین (ع) یک چهره شناخته شده تاریخ است و همه مسلمانان جهان و حتی افراد بیگانه از اسلام ،‌با نام عزیز حسین (ع) آشنا هستند و همه عزاداران زندگی نامه آن بزرگوار و ماجرای کربلا و شهادتش و مطالبی از این دست را می دانند. ولى آیا همه دوستداران و عزادارن آن امام با فلسفه قیام و شهادتش آشنا هستند؟ آيا مجالس سوگواري ما زبان گوياي پيام و اهداف والاي اين حادثه عظيم تاريخي است؟

عاشورا را بايد حقیقت اعلا و واقعیتی دانست مرکب از سه بعد پیام ، حماسه و سوگ و این ترکیب بدینگونه است که سوگ و مصیبت در خدمت حماسه و حماسه در خدمت پیام نه اینکه این هر دو در خدمت سوگواری . بنابر این اگر عزاداری های ما فقط ذکر مصیبت و عزا باشد و خالی از هرگونه حماسه و پیام آنگاه هویت عاشورا مسخ خواهد شد.در همه تلاشهای عظیم امام حسین (ع) و اصحاب او در پهنه کارزار عاشورا سخن از دین است و حفظ ابعاد آن و عدالت و آزادگی و مبارزه با ستم و تنفر از آشتی پذیری و تسلیم و هجوم به دشمن و کشتار آنان. روضه خوانی و عزاداری ، مظهر بعد سوم عاشوراست یعنی مصیبت و جنبه احساسی و عاطفی دارد و برای فراموش نشدن عاشوراست ، تا جنبه حماسی و پیامش زنده بماند .

پس این بعد هنگامی ارزش دارد که با منشا اصلی آن ، از هر حیث مطابق باشد. بنابر این همانگونه که مصیبت عاشورا و آن همه بلایی که بر سر امام و اصحاب و خاندان او آمده است در خدمت دین و عدالت بوده، باید مجالس ذکر مصیبت در خدمت همان حقیقت والا باشد تا معنا دهد و به مسخ ماهیت عاشورا نینجامد و مورد رضای خدا و ائمه قرار بگیرد.

بی شک از دل همین مجالس عزاداریست که زنان و مردان و جوانان درمی یابند که یزید تنها یک نام نیست و کربلا یک مکان نیست و میفهمند که همیشه و هر روز در میدان جهاد فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و از آنها بالاتر، جهاد نفس هستند و روزهایشان معنی پیدا میکند و دچار روزمرگی نمیشوند. براستی که این اینگونه مجالس است که حبیب ابن مظاهر ها را زنده میکند و زهیر بن قین ها را از خواب بیدار میکند تا در لبیک به امام زمانشان از همدیگر پیشی بگیرند و آنگونه رجز خوانی کنند.

فرزندان خمینی کبیر هم شاگردان همین مکتب بودند که با لبیکشان، حماسه اي عاشورايي آفريدند و کمر ابرقدرت ها و يزيديان زمان را خورد کردند و الگویی برای همه مسلمانان و آزادی خواهان جهان شدند. امروز کشورهای بیدار شده ی اسلامی-مصر و تونس و یمن و بحرین- زهیر بن قین های جهان اسلامند. زهیر بن قین هایی که دیگر قرار نیست با امامشان غریبانه شهید شوند؛ بلکه تا آخرین نفس مبارزه می کنند و بر همه ی شرک و کفر چیره خواهند شد و پرچم فتح و پیروزی و آغاز حیات واقعی انسان ها را زیر سایه ی عدالت و معنویت برافراشته می دارند و طعم حقیقی حکومت الهی را همگانی می کنند. ان شاءالله

Click here to enlarge

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: تفسیر ایه:بسم الله الرحمن الرحیم، ،
:: برچسب‌ها: دعوت از همه ی زنان جهت عضویت در دهکده جهانی زنان جهان گردون, دعوت در لوکس بلاگ,
نويسنده : سلاطین)(ایوبی)


بعد از عبارت #pages {font-size:14px; min-height:28px; margin-bottom:10px; text-align:center;color:#fff } #pages a{background: #999;border:1px #777 solid;border-radius:4px;margin:10px;padding:10px;display: inline-block;color:#fff } #pages a:hover{ background:#555;border:1px #555 solid;border-radius:4px;m;margin:10px;padding:10px;color:#fff } #pages .pagination_current{ background:#eee;color: #333;padding:10px;border-radius:3px;} #pages .pagination_current:hover{ background: #222;color:#fff;padding:10px;border-radius:3px;} .next,.prev { background:#7ac142; width:60px; height:28px; margin:0; padding:0; line-height:25px; border-radius:0 5px 5px 0; } .next { float:left; border-radius:5px 0 0 5px; } .current { background:#eee; color:#555; }