بیماری ایدز ونکاتی که باید بدانید

فرهنگی. مذهبی .اقتصادی .هنری .ورزشی ا.موزشی. تفریحی

بیماری ایدز ونکاتی که باید بدانید

بیماری ها

پیشگیری، علل، علائم و درمان بیماری ها

 

بیماری ایدز و نکاتی که لازم است بدانید

با گذشت چند دهه از ظهور بیماری ایدز، متاسفانه هنوز روند این بیماری به سرعت رو به افزایش است، توجه داشته باشید:

  • ایدز واکسن ندارد.
  • ایدز درمان ندارد.

ولی قابل پیشگیری است به شرطی که آموزش لازم در این زمینه داشته باشیم.

با اینکه بعضی مبتلایان به ایدز هیچ علائمی ندارند آمیزش جنسی با آن ها باعث ابتلا می شود. مبتلایان بعد از مدتی بیمار شده و در سنین جوانی خواهند مرد. در چنین شرایطی ضروری است که مجهز و آماده باشیم.

 

 

 

اطلاعاتی درباره ایدز و ویروس HIV

HIV واژه اختصاری برای این ویروس است

Humman Immunodeficiency Virus

ویروس HIV موجب بیماری ایدز می شود.

اگر شخصی توسط فردی که به ایدز مبتلاست آلوده شود آیا بلافاصله به ایدز مبتلا خواهد شد؟ خیر، ظهور علائم بیماری ایدز به زمان احتیاج دارد و گاهی تا ۱۰ سال طول می کشد. چون ویروس این بیماری تدریجا سیستم دفاعی بدن را نابود می کند. در واقع بیماری های بعدی هستند که باعث مرگ انسان می شوند.

آیا ایدز بیماری مردان همجنس باز است؟ خیر، هرکسی ممکن است به ایدز مبتلا شود، معتادان و زنان روسپی و کلیه اشخاصی که بدون ملاحظه رابطه جنسی با افراد مختلف دارند در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

مایعاتی از بدن که ایدز از طریق آن ها منتقل می شود:

 ویروس ایدز از طریق خون، منی، ترشحات قبل از انزال، ترشحات مهبلی و یا شیر فرد آلوده می تواند منتقل شود. همچنین ممکن است در طول بارداری و یا هنگام زایمان به نوزاد منتقل شود.

کدامیک از مایعات معمول بدن ویروس را منتقل نمی کنند؟

اشک خالص، ترشحات بینی، عرق و ادرار ویروس را منتقل نمی کنند.

چند روش انتقال ایدز:

هرشکل از آمیزش جنسی (مهبلی، مقعدی و …)

استفاده از سر سوزن مشترک برای تزریق مواد، خالکوبی یا سوراخ کردن بدن

تماس با مایعات شدیداً عفونی با غشاهای مخاطی و یا بریدگی های بدن

آیا با شنا در استخری که مورد استفاده افراد آلوده به ایدز قرار گرفته مبتلا می شویم؟

خیر، ولی در استخرها طبق قانون بهداشتی باید موادی که سبب کشتن ویروس ایدز می شوند استفاده شود.

پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به ایدز:

مطمئن ترین راه حذف خطر است. این به معنای خودداری کردن از تماس با خون، منی، ترشحات قبل از انزال، ترشحات مهبلی و یا شیر مادر مبتلا به ایدز است.

یعنی اجتناب از هر نوع فعالیت جنسی خطرناک و بی بند و بار و یا تزریق مواد مخدر.

به عبارت دیگر، اگر دست به چنین فعالیت هایی نزنید، به ایدز مبتلا نمی شوید.

کاندوم های از نوع لاتکس در صورت استفاده صحیح و مداوم می توانند احتمال انتقال ایدز را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش دهند.

علل و درمان علمی سرفه

سرفه چیست ؟ چه زمانی به دکتر برویم؟ علت سرفه کردن چیست؟ درمان سرفه، سوالاتی است که همیشه در مورد سرفه پرسیده می شود در این بخش از مجله پزشکی دکتر سلام پاسخ تمامی سوالات رایج شما در مورد سرفه را می دهیم. با ما همراه باشید.

 

sorfe2 300x231 علل و درمان علمی سرفه

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

هنگامی که سرفه کردن بیش از دو هفته طول کشیده است و به نظر نمی رسد رو به بهبود باشد.

هنگامی که همراه با سرفه، مقدار زیادی خلط رنگی یا خون خارج شود.

هنگامی که درد قفسه سینه، تب، لرز، یا عرق شبانه وجود داشته باشد.

 

سرفه نشانه چیست؟

 

عملاً هر چیزی می تواند باعث ایجاد سرفه شود؛ چرا که سرفه، واکنش ریه ها به تحریک است. راه تشخیص علت و درمان سرفه بررسی نوع آن است. آیا سرفه خشک و بدون خلط است، یا مرطوب و همراه خلط؟ هر تحریکی در محیط می تواند باعث سرفه خشک شود. اگر به چیزی حساسیت دارید، ممکن است دچار سرفه شوید. دود، مواد شیمیایی، بخار مواد سمّی، گرده گل، گرد و غبار و فضولات حیوانات می توانند شش ها و نایژه ها را تحریک کرده و آن ها را برای دفع آن به سرفه وادارند.

اگر حساسیت دارید، حتی نقل مکان به یک دفتر کار جدید یا خرید یک فرش نو می تواند شما را به سرفه اندازد.

آسم معمولاً ایجاد سرفه خشک می کند. در واقع، آسم شایع ترین علت سرفه های ناشناخته است، مخصوصاً اگر سرفه شبانه باشد.

پریدن آب دهان در گلو و یک اختلال گوارشی به نام برگشت معدی دو علّت معمول و بی خطر سرفه هستند. در پریدن آب دهان، قلقلک دادن گلو احساس می شود و در برگشت معدی، کار نکردن درست دریچه جدا کننده معده و مری باعث برگشتن کمی شیره اسیدی معده تا گلو می شود که احساس مزّه ترش همراه با سرفه را ایجاد می کند.

عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی ـ از سرماخوردگی گرفته تا برنشیت و سینه پهلو ـ راه های تنفسی را ملتهب کرده و ایجاد سرفه می کنند. تمام این ها اغلب با سرفه های خشک شروع شده و وقتی شش ها مخاط بیشتری ساختند، سرفه ها خلط دار می شوند.

غیر از علائم تب، درد قفسه سینه، احتقان و احساس ناخوشی، اگر همراه با سرفه خلط به رنگی غیر از سفید دفع می کنید، دچار عفونت شده اید.

اگر سرفه بعد از بهبود سرماخوردگی باز هم باقی بماند، نگران نشوید. این به علت احتقان باقی مانده در نواحی بیرونی ریه هاست که مخصوصاً در طی سرماخوردگی ویروسی به آن دچار شده اید. این نشانه آسم یا چیز دیگری نیست، بلکه فقط کمی تورّم وجود دارد که شش را به سرفه می اندازد.

واضح است که سیگار کشیدن یا دود سیگار، سرفه همیشگی ایجاد می کند. شش ها در پاسخ به تحریک، تعداد زیادی سلول ترشح کننده مخاط می سازند. اما شما متوجّه زیادیِ بلغم در ریه نمی شوید. این بلغم نمی تواند خارج شود، چون دود سیگار مژک های مویین درون نایژه ها را فلج می کند.

سرفه های آزار دهنده متوالی ممکن است نشانه برونشیت مزمن یا آمفیزم باشد، که در آن ها ریه سعی در بیرون فرستادن هوایی دارد که از میان راه های تنگ شده تنفسی خارج نمی شود. در این بیماران، کوتاهی و تنگی نفس نیز وجود دارد.

مهم تر از همه، سرفه می تواند نشانه تومور یا سرطان ریه باشد. سرطان ریه اکنون شایع ترین سرطان در مردان و زنان است و عمدتاً خود را به صورت سرفه نشان می دهد.

 

sorfe3 300x274 علل و درمان علمی سرفه

 

درمان سرفه

 

مجبور نیستید هر بار برای هر سرفه ای که می کنید و خلط دفع می کنید، نزد پزشک بروید. اما اگر در قفسه سینه احساس درد کردید، یا خلط خونی بالا آوردید، یا سرفه بیش از دو هفته باقی ماند، بهترین کار مراجعه به پزشک است. تا آن هنگام، بیکار ننشینید و درصدد کنترل سرفه باشید.

 

آب بخورید

 

اگر سرفه همراه با خلط دارید، باید خلط را هر چه بیشتر رقیق کنید تا راحت تر از ریه دفع شود. بهترین راه آن رساندن آب زیاد به بدن است. پس هر چه می توانید آب بخورید. اگر سرفه خشک هم می کنید، باز باید آب بخورید تا بهتر آن را تحمل کنید.

 

سرفه را سرکوب نکنید

 

سرفه کردن بازتابی برای دفع ماده تحریک کننده است و سرکوب کردن آن کار اشتباهی است، مخصوصاً اگر همراه با دفع خلط زیاد باشد. شما باید این خلط را خارج کنید و اگر سرفه را از بین ببرید، این مواد زائد در شش ها جمع می شوند.

 

برای خوابیدن سرفه را آرام کنید

 

اگر سرفه های مداوم، آزاردهنده و پر سر و صدایی دارید که مانع خواب شما و دیگران می شود، مقدار مناسبی شربت ضد سرفه بدون نسخه بخورید. اگر سرفه های شدید می کنید و دنده هایتان درد می کند تا مدّتی می توانید آن را با شربت ضد سرفه آرام کنید. فراموش نکنید که با این کار مقداری مایع مخاطی در ریه ها جمع می شود، پس زیاده روی نکنید.

شربت های ضد سرفه حاوی دکسترومتورفان ساده و کدئین دار مناسبند و هر دو خواب آلودگی ایجاد می کنند.

 

آب نمک غرغره کنید

 

اگر زیاد سرفه می کنید، احتمالاً گلویتان خراشیده یا زخمی شده است و این تحریک باعث سرفه بیشتر می شود. برای درمان آن، گاه گاه آب نمک غرغره کنید. نصف قاشق مرباخوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید. این آب را قورت ندهید، مخصوصاً اگر تحت رژیم غذایی بدون نمک هستید.

 

نایژه ها را گشاد کنید

 

برای آرام تر کردن سرفه، از پزشک، داروی گشاد کننده نایژه ها را بخواهید. این داروها به پاک شدن سریع تر شش ها کمک می کند.

 

بخور بگذارید

 

هوای خشک، ریه ها را تحریک کرده و سرفه را تشدید می کند. استفاده از دستگاه بخور برای مرطوب کردن هوای اتاق کار، دستگاه تنفّس را راحت تر می کند. ولی دستگاه بخور را همیشه تمیز نگاه دارید، چون کپک در آن رشد می کند که اگر به آن حسّاس باشید، بیشتر سرفه می کنید.

مقاله ای کامل در مورد سرفه های مزمن

در این بخش از مجله پزشکی دکتر سلام، شما را با سرفه‌های مزمن، علائم و نشانه های سرفه‌های مزمن، علل بروز این سرفه ها آشنا می کنیم. و سوالاتی از قبیل: برای کاهش سرفه ها چه کنید؟ و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟ را پاسخ می دهیم تا اطلاعاتتان در این زمینه بیشتر شود.

برای آشنایی با سرفه‌های مزمن با مجله پزشکی دکتر سلام همراه باشید.

 

sorfe1 مقاله ای کامل در مورد سرفه های مزمن

 

 

سرفه‌های مزمن یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه مردم به پزشک است. سرفه مزمنی که ۸ هفته یا بیشتر ادامه پیدا کند، نه ‌تنها آزاردهنده است، بلکه می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر باشد. این سرفه‌ها می‌تواند وضعیت جسمی شما را با مشکل مواجه کند، همکاران و اعضای خانواده را اذیت کرده و حتی داشتن خوابی راحت را نیز از شما بگیرد. ‌در نتیجه شما هم دائم احساس خستگی و عصبانیت می‌کنید.

گاهی تشخیص علت اصلی سرفه‌های مزمن کمی مشکل است. اما شایع‌ترین علل بروز چنین مشکلی ترشحات پشت بینی، برگشت اسید معدهو آسم هستند. البته هر وقت بیماری زمینه‌ای بهبود یابد، این سرفه‌ها هم خوب خواهند شد.

 

علائم سرفه مزمن چیست؟

سرفه‌های مزمن ممکن است با نشانه‌هایی دیگر نیز همراه باشند. آبریزش یا گرفتگی بینی ، خلط گلو، خس‌خس سینه وتنگی نفس ، سوزش سر دل یا ترش ‌کردن غذا و در موارد نادری نیز ممکن است در سرفه‌های فرد، خون هم وجود داشته باشد.

 

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سرفه شما مدت طولانی ادامه پیدا کرد، به خصوص زمانی که با خلط یا خون همراه بود؛ اگر منجر به بروز بی‌خوابی در شما شد؛ یا بر روابط خانوادگی، اجتماعی و کار شما تاثیر گذاشت، مراجعه به پزشک را فراموش نکنید.

 

علل بروز مشکل کدام اند؟

زمانی که محرکی مانند اسید معده، عطر، اسپری یا حتی غذایی تند موجب تحریک اعصاب دستگاه تنفسی شوند، سرفه شروع می‌شود. البته سرفه‌های گاه به گاه مشکلی ندارد و طبیعی است. اما سرفه‌ای که مدتی طولانی ادامه یابد، نشانه مشکل دیگری است که باید آن را برطرف کرد.

آبریزش و ترشحات بینی، آسم، بیماری ریفلاکس معده، عفونت دستگاه تنفسی، داروهای فشار خون ، برونشیت مزمن وسرطان ریه از جمله دلایلی هستند که ممکن است این مشکل را به وجود آورند. اگرچه ممکن است هر کسی با این مشکل مواجه شود، اما سیگار کشیدن می‌تواند شرایط را وخیم سازد. حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران نیز می‌تواند منجر به آسیب ریه و باعث سرفه شود.

همچنین جالب است بدانید خانم‌ها هم بیشتر از آقایان در معرض سرفه‌های مزمن قرار دارند. سرفه مداوم شما را خسته می‌کند، انرژی شما را کاهش می دهد و خواب راحت را از شما می‌گیرد. همچنین می‌تواند باعث ایجاد سردرد، سرگیجه،عرق کردن بیش از حد و بی‌اختیاری ادرار شود.

 

sorfe5 300x225 مقاله ای کامل در مورد سرفه های مزمن

 

برای کاهش سرفه‌ها چه باید کنیم؟

بسیاری از انواع سرفه‌های مزمن، به دلیل استعمال دخانیات شروع شده یا بدتر می‌شوند. بنابراین ترک سیگار به ‌طور چشمگیری باعث بهبود این سرفه‌ها می‌شود.

در شرایطی نیز برگشت اسید معده از دیگر دلایل این سرفه‌هاست. بنابراین اگر سرفه شما هم به این دلیل ایجاد شده است، با حفظ وزن مناسب و خوردن وعده‌های غذایی کوچک در دفعات بیشتر می‌توانید تا حدی از بروز مشکل بکاهید. همچنین به یاد داشته باشید بلافاصله پس از خوردن غذا دراز نکشید و هنگام خواب سر خود را اندکی بالاتر بگذارید.

سرفه مزمن را می توانید با آویشن درمان کنید. این گیاه به طور سنتی برای درمان سرفه و حتی سیاه‌ سرفه استفاده می‌شده است. در حال حاضر داروی گیاهی آویشن برای کاهش سرفه توسط پزشکان تجویز می شود.

با خوردن بعضی مواد غذایی نیز می‌توانید به بهبود و کنترل سرفه‌ها کمک کنید، مثل نوشیدن عسل حل شده در آب گرم یاچای.

 

چند هفته است سرفه می‌کنید؟

برخی پزشکان متخصص ریه توصیه می‌کنند سرفه ای که بیش از سه هفته ادامه پیدا کند، نیازمند بررسی ریوی و دستگاه تنفسی است.

آنها معتقدند سرفه‌های خیلی شدید و طولانی مدت مربوط به بیماری های آسم، سل ریوی، برونشیت و یا عفونت سینوسها است و در صورتی که بیش از سه هفته به طول بینجامد، نیازمند بررسی قفسه سینه و آزمایشات سیتی اسکن یا تصویربرداری سینوس می‌باشد.

علائم و درمان بیماری هموروئید یا بواسیر

آیا در مورد هموروئید یا همان بیماری بواسیر آشنایی دارید؟ در این بخش از مجله پزشکی دکتر سلام شما را با این بیماری و درمان آن آشنا می کنیم.

مواد غذایی که باید مصرف کنید و یا اینکه نباید مصرف کنید. جلوگیری از این بیماری و … با ما همراه باشید.

 

Hemorrhoid HiDoctor.ir  178x300 علائم و درمان بیماری هموروئيد یا بواسیر

 

شما ممکن است با اسم هموروئید آشنا نباشید ، ولی حتما کلمه بواسیر را شنیده اید . لازم به ذکر است که هموروئید همان بواسیر است . هموروئید به کلافه های عروقی ناحیه مقعد گویند که به علت فشار آمدن به کف لگن در هنگام زور زدن موقع اجابت مزاج ، پر خون و متورم شده و در صورت تکرار و ادامه یافتن یبوست سبب پارگی این کلافه های عروقی شده و بصورت خونریزی و بیرون زدگی از مقعد نمایان می شود . علت اصلی هموروئید چیست ؟عامل اصلی هموروئید یبوست مزاج و زور زدن طولانی مدت در موقع اجابت مزاج و بلند کردن اجسام سنگین که به دنبال آن به کف لگن فشار آمده و موجب خونریزی این کلافه های عروقی ( هموروئید ) می شود.

 

علائم و نشانه های هموروئید چیست ؟

۱-خونریزی : شایعترین علامت هموروئید ، خونریزی موقع اجابت مزاج می باشد که پس از دفع مدفوع سفت ایجاد می شود و روی کاسه توالت خون به صورت قطره قطره می چکد . ۲-خروج ( بیرون زدگی ) توده : گاها اتفاق می افتد که زائده ای از مخرج بیمار ، پس از زور زدن خارج می شود که گاه خود به خود جا رفته و گاه بیمار خودش با دست موقع شستشو جا می اندازد و گاها توده بیرون باقی مانده و موجب درد می شود ، که بیمار بایستی هر چه سریعتر به جراح کولورکتال مراجعه نماید . ۳-درد: هموروئیدها به دو دسته تقسیم می شوند :دسته اول : هموروئید داخلی نام دارد که اکثرا درد ندارند ، تنها علامت آنها خونریزی به همراه خروج توده از مقعد می باشد .دسته دوم : هموروئید های خارجی که همراه با درد و لمس توده حساس در ناحیه مقعد می باشند که گاها خونریزی زیر جلدی ایجاد کرده و باعث درد شدید می شود ، در این حالت لازم است به پزشک جراح مراجعه نمائید .در صورت وجود این علائم چه اقداماتی باید انجام دهید ؟در صورت وجود خون در مدفوع حتما برای تشخیص قطعی بایستی به پزشک و به خصوص به جراح مراجعه نمائید . زیرا خونریزی جز علائم بیماریهایی مثل سرطانهای روده و … می باشد که جهت بررسی بیشتر لازم است پزشک ، معاینات و آزمایشات لازم را در مورد شما انجام دهد . آیا این علائم می تواند علائم سرطان و یا بیماریهای بدخیم باشد ؟بلی. درصدی از خونریزی های دستگاه گوارش تحتانی بدلیل سرطانهای روده می باشند . لذا هر گونه خونریزی از مقعد بایستی تحت بررسی لازم قرار گیرند .

 

نحوه اجرای دستورات مراقبتی برای درمان هموروئید:

۱- استفاده از رژیم غذایی پر فیبر از قبیل میوه جات فراوان ، سبزیجات و مایعات فراوان .

۲- اصلاح عادات اجابت مزاج : اجابت مزاج به موقع و خودداری از نشستن طولانی در دستشویی ، شرط اساسی است . بهترین زمان برای اجابت مزاج معمولا ۶۰ دقیقه پس از صرف غذا می باشد . صبحها پس از صرف صبحانه و یا پس از شام شاید زمان مناسبی باشد .

۳- خودداری از زور زدن طولانی موقع اجابت مزاج و جلوگیری از ایستادن های طولانی مدت در محل کار یا منزل .

۴- استفاده از پودر پسیلیوم (اسفرزه ) و یا داروهای دیگری که پزشک برای شما تجویز می کند .

۵- استفاده از آب گرم جهت شستشو در موقع اجابت مزاج

.۶- لگن آب گرم پس از اجابت مزاج . حداقل روزانه ۲ مرتبه (صبح و عصر ) هر بار به مدت ۲۰ دقیقه استفاده کنید .

۷- استفاده از پمادهای موضعی از قبیل آنتی هموروئید یا شیاف و لیدوکائین طبق دستور پزشک .

درمان جراحی برای هموروئید های پیشرفته می باشد که توسط جراح ، بافتهای بواسیری برداشته و بخیه می شوند ، که مراقبت هایی پس از عمل نیاز است .

 

توصیه های پس از جراحی هموروئید: 
۱- اصلاح رژیم غذایی با استفاده از غذاهای پر فیبر از قبیل مصرف سبزیجات ، میوه جات فراوان ، پودر پسیلیوم (اسفرزه ) ، مایعات فراوان .
۲- تنظیم اجابت مزاج مرتب و به موقع که معمولا یک ساعت پس از غذا خوردن زمان مناسبی برای اجابت مزاج می باشد .
۳- شستشوی با آب گرم.
۴- استفاده از پماد آنتی هموروئید یا شیاف آن پس از اجابت مزاج طبق دستور پزشک .
۵- در لگن آب گرم به مدت ۲۰-۱۵ دقیقه پس از اجابت مزاج بنشینید و تکرار ان ۳-۲ مرتبه در روز مفید است .
 

خونریزی پس از عمل جراحی :
تا چند روز پس از عمل ممکن است خونریزی مختصر و یا دفع خونابه داشته باشید ، که این مسئله طبیعی است . که بایستی از یبوست و زور زدن هنگام اجابت مزاج خودداری کرده و استفاده از لگن آب گرم نیز کمک کننده می باشد . در صورت ادامه یبوست و فشار موقع اجابت مزاج ، احتمال خونریزی پس از جراحی افزایش می یابد . در صورت خونریزی شدید و یا تداوم آن در اولین فرصت به پزشک و یا اورژانس بیمارستان مراجعه نمایید

خس‌خس سینه نشانهٔ چیست + درمان

 

آیا در مورد خس خس سینه اطلاعات کافی دارید؟ مجله پزشکی شما را بصورت کامل با خس خس سینه، علائم، بیماری ها و درمان خس خس سینه آشنا می کند. با ما همراه باشید

khes khes sineh darman 300x200 خس‌خس سینه نشانهٔ چیست + درمان

 

- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- خس‌خس با تنگی نفس، تنفس سریع، یا سرفه و خلط همراه است.
- سابقهٔ بیماری قلب یا درد قفسهٔ سینه وجود دارد یا پاها ورم کرده‌اند.
- سابقهٔ آسم وجود ندارد.
- آسم وجود دارد و برای جلوگیری از حملهٔ خس‌خس سینه هر چند ساعت یک بار باید داروی گشادکنندهٔ نایژه استفاده کنید.
- خس‌خس سینه نشانهٔ چیست؟
خس‌خس سینه علامت مشخصهٔ آسم است. آسم حساسیت بیش از حد شش‌ها است که باعث التهاب و انقباض مجاری هوائی می‌شود. این مجاری نازک می‌شوند و انقباض ماهیچه‌ها آنها را بیشتر می‌فشارند و این فشردگی دوگانه تنگی نفس می‌آورند.
مبتلایان به آسم همیشه خس‌خس سینه ندارند. خس‌خس نیاز به یک آغازگر دارد. ولی اگر مجاری خیلی حساس باشند، آغازگر برای آن فراوان است.
بوی هر چیزی – بخارهای مختلف، دود سیگار، عطر، حتی بوی توالت – می‌تواند در افراد مبتلا به آسم ایجاد خس‌خس کند. همچنین کار طولانی در محیط باز بافت نایژه‌ها را خشک کرده و ماهیچه‌های صاف اطراف آنها را منقبض می‌کند. آلرژی، عفونت، و تنش‌های روانی را هم به این آغازگرهای خس‌خس اضافه کنید.
اما همه خس‌خس‌ها مربوط به آسم نیستند. عفونت‌های ساده، مثل سرماخوردگی، یا ویروسی، مثل سینه پهلو، مجاری هوائی را پر از ترشحات مخاطی کرده و بدون هیچ سابقهٔ آسم ایجاد خس‌خس هم می‌سازد. همچنین خس‌خس می‌تواند نشانهٔ وجود آمفیزم باشد که تخریب حبابچه‌های هوائی شش‌ها است.
خس‌خس آسم، آمفیزم و برنشیت مزمن معمولاً در هنگام بازدم است. وجود خس‌خس در هنگام دم معمولاً به‌علت انسدادی در بخش فوقانی مجاری تنفسی است.
در واقع، هر عفونت یا تورم حنجره یا نای می‌تواند تنفس را صدادار کند که آن را خرخر می‌نامند. وارد شدن چیزی در مجرای تنفسی هم این حالت را به‌وجود می‌آورد. علت هر چه باشد، خرخر همیشه یک زنگ اخطار است و مراقبت فوری پزشکی را لازم دارد.
گاهی علت اصلی خس‌خس گرفتاری‌ مجاری تنفسی نیست. مثلاً ضعیف کار کردن قلب باعث جمع شدن مایع در شش‌ها می‌گردد که مجاری را می‌بندد و ایجاد خس‌خس می‌کند. به‌علاوه، وقتی نفس می‌کشید، هوا به آب برخورد کرده و صدای غل‌غلی ایجاد می‌کند که پزشکان آن را رال می‌نامند. می‌‌دانید چگونه می‌‌توانید خس‌خس بیماری قلبی را تشخیص دهید؟ از روی وجود تورم در پاها.
- درمان خس‌خس سینه
اگر دچار خس‌خس شده‌اید، فکر نکنید که سوت زدن خودکار را یاد گرفته‌اید. این مسئله مهمی است. اگر آسم ندارید. سرما هم نخورده‌اید، فوراً به پزشک یا یک مرکز درمانی مراجعه کنید، مخصوصاً اگر خس‌خس در هنگام دم باشد.
سرفه کنید. اگر خس‌خس با چند سرفهٔ پاک‌کنندهٔ مجرای تنفس از مخاط از بین برود، احتمالاً دچار سرماخوردگی یا عفونت ویروسی شده‌‌اید. رنگ مخاط شدت بیماری را تعیین می‌کند. مخاط زرد معمولاً نشانهٔ عفونت باکتریائی است و ممکن است نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک داشته باشید. اگر مخاط سفید یا شفاف است، روش‌های درمانی گفته شده در بخش سرفه و عطسه را انجام دهید.
قهوه بخورید. نوشیدن دو فنجان قهوهٔ کافئین‌دار خس خس ناش از آسم را آرام می‌کند و اگر تصمیم به رفتن نزد پزشک به خاطر خس‌خس نامعلوم دارید، خوردن یک نوشابهٔ کوکادار با یک فنجان قهوه برای اینکه بدانید خس‌خس آرام می‌شود یا نه ضرری ندارد.
التهاب شش را درمان کنید. چند داروی مؤثر در درمان خس‌خس ناشی از آسم وجود دارد که پزشک آنها را تجویز می‌کند. ضدحساسیت کرومولین سدیم و کورتیکوستروئید استنشاقی عمده‌ترین داروهای کاهش التهاب مجاری تنفسی هستند. اما نتیجهٔ درمان فوراً دیده نمی‌شود. این یک درمان تدریجی است و کورتیکوستروئید به کاهش التهاب و تحریک آسم کمک زیادی می‌کند.
نای را گشاد کنید. داروهای گشادکنندهٔ نای باعث شل شدن فوری ماهیچه‌های آن در هنگام آسم می‌شوند. این داروها برای گشاد کردن مجاری هوائی در آمفیزم و برنشیت مزمن نیز از کورتیکوستروئیدها مؤثرترند.
از حملهٔ آسم پیشگیری کنید. استفادهٔ به موقع دارو را درست به‌خاطر بسپارید. اگر خس‌خس شروع شود، وحشت نکنید، حالا می‌دانید چه باید بخورید.
داروهای دیگر را دور بریزید. به‌خاطر عوارضی مثل بالا بردن فشار خون، تندی نبض، و تپش قلب پزشکان تمایلی به استفاده از داروهای بدون نسخه در درمان خس‌خس ندارند. اگر می‌دانید که آسم دارید می‌توانید از افشانه‌های آدرنالین استفاده کنید.
اگر وجود آسم تشخیص داده نشده است، سعی نکنید با داروهای بدون نسخه خوددرمانی کنید. وقت را هدر ندهید و فوراً در جستجوی درمان طبی باشید. شما نمی‌دانید علت خس‌خس چیست و تأخیر ممکن است خطرناک باشد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: برچسب‌ها: بیماری ها ایدز ونکاتی که باید بدانید,
نويسنده : سلاطین)(ایوبی)


بعد از عبارت #pages {font-size:14px; min-height:28px; margin-bottom:10px; text-align:center;color:#fff } #pages a{background: #999;border:1px #777 solid;border-radius:4px;margin:10px;padding:10px;display: inline-block;color:#fff } #pages a:hover{ background:#555;border:1px #555 solid;border-radius:4px;m;margin:10px;padding:10px;color:#fff } #pages .pagination_current{ background:#eee;color: #333;padding:10px;border-radius:3px;} #pages .pagination_current:hover{ background: #222;color:#fff;padding:10px;border-radius:3px;} .next,.prev { background:#7ac142; width:60px; height:28px; margin:0; padding:0; line-height:25px; border-radius:0 5px 5px 0; } .next { float:left; border-radius:5px 0 0 5px; } .current { background:#eee; color:#555; }