آشنایی با خواص درمانی شیرین بیان

فرهنگی. مذهبی .اقتصادی .هنری .ورزشی ا.موزشی. تفریحی

آشنایی با خواص درمانی شیرین بیان
عضو مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: گیاه شیرین بیان در طب سنتی در التیام زخم‌ها، تسکین سرفه، تسکین درد و درمان زخم و التهاب معده موثر است.
ایسنا: دکتر علی بابایی اظهار کرد: گیاه دارویی شیرین بیان از خانواده نخود بوده و گیاهی است علفی که به ارتفاع ۱۰۰-۵۰ سانتی‌م‌تر است.

وی با بیان این مطلب که قسمت دارویی این گیاه ریشه آن است، ادامه داد: ریشه این گیاه زردرنگ است و ناحیه استوانه‌ای مرکزی آن پررنگ است.

وی افزود: ریشه این گیاه در پاییز یا اوایل زمستان برداشت می‌شود و پودر ریشه آن شیرین است.

عضو مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: این گیاه به طور گسترده‌ای در ایران می‌روید. در اروپا هم به همین نام ایرانی شیرین بیان شناخته می‌شود و در بسیاری از نواحی ایران به صورت خودرو رشد می‌کند در یزد هم در نواحی مختلفی وجود دارد که در بیشتر مناطق یزد به آن «متک» می‌گویند.

وی یادآور شد: عامل شیرینی این گیاه ماده موثر آن به نام گلیسیریزین است که از گلیکوزیدهاست و قدرت اثر شیرین کنندگی گلسیرین خالص تا ۶۰ برابر ساکاروز است که در ریشه شیرین بیان خشک ۶ تا ۱۲ درصد است.

وی اضافه کرد: به علت وجود گلیسریزین، شیرین بیان دارای اثر خلط آور است.

دکتر بابایی خاطرنشان کرد: فلاونوئیدهای موجود در شیرین بیان خاصیت پانسمان کنندگی و ترمیم کنندگی زخم دارند و به دلیل وجود این مواد، شیرین بیان در بهبود زخم‌ها و التهابهای گوارشی موثر است.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: برچسب‌ها: آشنایی با خواص درمانی شیرین بیان ,
نويسنده : سلاطین)(ایوبی)


بعد از عبارت #pages {font-size:14px; min-height:28px; margin-bottom:10px; text-align:center;color:#fff } #pages a{background: #999;border:1px #777 solid;border-radius:4px;margin:10px;padding:10px;display: inline-block;color:#fff } #pages a:hover{ background:#555;border:1px #555 solid;border-radius:4px;m;margin:10px;padding:10px;color:#fff } #pages .pagination_current{ background:#eee;color: #333;padding:10px;border-radius:3px;} #pages .pagination_current:hover{ background: #222;color:#fff;padding:10px;border-radius:3px;} .next,.prev { background:#7ac142; width:60px; height:28px; margin:0; padding:0; line-height:25px; border-radius:0 5px 5px 0; } .next { float:left; border-radius:5px 0 0 5px; } .current { background:#eee; color:#555; }