چگونه کوله پشتی مناسب سفر انتخاب کنیم

فرهنگی. مذهبی .اقتصادی .هنری .ورزشی ا.موزشی. تفریحی

چگونه کوله پشتی مناسب سفر انتخاب کنیم

 

چگونه کوله پشتی مناسب سفر انتخاب کنیم

چگونه کوله پشتی مناسب سفر انتخاب کنیم

مانند هر وسیله و یا تجهیزات گردشگری در هنگام خرید کوله پشتی باید ابتدا هدف و نوع کاربری خود را از کوله پشتی مشخص نمایید. برای مثال مشخص نمایید که چند روز در سفر خواهید بود، چه مقدار توشه، لباس و تجهیزات به همراه خواهید داشت، درچه فصلی به سفر خواهید رفت و .... پاسخ به این سوالات اولین اقدام در خرید یک کوله پشتی مناسب است. در این چگونه شما را راهنمایی کردیم تا هنگام خرید کوله، هواستان به برخی نکات باشد.

چگونه

 

1

از نظر اندازه، کوله پشتی ها بر اساس کارخانه سازنده و حجم در سایزهای مختلف طبقه بندی می شوند اصولا سایزهای استاندارد برای کوله پشتی به قرار زیر است:

- 30 تا 40 لیتری مخصوص سفرهای پیاده روی یک روزه
- 50 تا 80 لیتری مخصوص اقامت در شب و مسافرتهای تا سقف یک هفته
- 80 لیتر به بالا مخصوص سفرهای بیشتر از یک هفته یا اقامت های شبانه در زمستان و هوای سرد

2

کوله های طبیعت گردی دارای جیب های مختلفی اطراف کوله هستند و در برخی مدل ها یک کوله کوچک به کوله متصل شده که می توان آن را جدا کرد و وقتی می خواهید اطراف کمپ، گشت و گذار کنید همراه ببرید.
کوله های کوهنوردی برای حمل بار در ساعت های طولانی مناسب بوده، ظاهری کشیده تر دارند و جیب های کمتری در اطراف دارند.
کوله های فنی و آلپی کشیده ترین شکل رو دارند و گاهی جیب ندارند همچنین برای حمل وسایلی مانند چوب اسکی، کرامپون و تبرهای یخ، دارای قسمت های مختلفِ ویژه ای هستند.
برخی کمپانی های معتبر دارای کوله های اکسپدیشن هم هستند که مشخصات کوله های فنی را دارند، دارای وزن سبک تر و گنجایش بیشتر و در عین حال توانایی حمل وزن های بسیار بالاتر را نیز دارند و به همین خاطر دارای قیمت های بسیار بالایی هم هستند.

3

چگونه کوله پشتی مناسب سفر انتخاب کنیم
کوله پشتی خانم ها

کوله های مناسب خانم ها با آقایان تفاوت هایی دارد و این به خاطر تفاوت های فیزیکی بین خانم ها و آقایان است. خانم ها عموما نسبت به آقایان، استخوان بندی ریزتری دارند، شکل پایین تنه آن ها متفاوت است و سرشانه های بزرگی ندارند. کوله های مناسب خانم ها با عباراتی مانند women ،lady ،SL یا عباراتی این چنین مشخص می شود که بستگی به کمپانی سازنده دارد.
کوله خانم ها کشیده تر، دارای بندهای کوله نزدیک به هم و کمربندی باریک تر و با شکلی قوس دار است که بهتر است کوله روی استخوان لگن خانم ها بنشیند. نکته دیگر این که آقایانی هم که دارای استخوان بندی ریزتری هستند می توانند این کوله ها را نیز در موقع خرید امتحان کنند شاید برای آن ها مناسب تر باشد.

4

حجم کوله
میزان حجم باری که درون یک کوله می توان قرار داد به دو واحد مختلف لیتر و یا اینچ مکعب بیان می شود. در واقع حجم دقیق یک کوله با واحد اینچ مکعب بیان می شود و به دلیل قابل فهم بودن آن برای همه به واحد لیتر نیز آن را تبدیل کرده و بیان می کنند.
نکته دیگر این که برخی کوله ها به خصوص کوله های آمریکایی دارای سایز بندی small – medium – large می باشند که بین این سایز بندی ها شاهد اختلاف یکی دو لیتر هستیم اما از آن جا که در ایران اکثر محصولات اروپایی کوهنوردی وجود دارد ما با این مسایل کمتر مواجه می شویم.
حجم مناسب به سه عامل بستگی دارد: مدت زمان برنامه، فصل اجرای برنامه و حجم وسایل کوهنورد.

5

تفاوت وزنی دو کوله با حجم یکسان

علاوه بر حجم باری که قرار است داخل کوله قرار بگیرد، وزن بار هم مهم است. کوله پشتی هایی با حجم یکسان می توانند برای حمل وزن های مختلفی از بار طراحی شده باشند. حداکثر وزنی را که برای حمل با کوله مناسب است، برای کوله پشتی توسط شرکت سازنده اعلام می شود (حداقل در مورد شرکت های معتبر).
فرض کنیم دو کوله دارای گنجایش یکسان، اما یکی برای حمل حداکثر 27 کیلوگرم و دیگری برای حمل حداکثر 20 کیلوگرم بار طراحی شده باشد. این ویژگی باعث می شود کوله اول با وزن دو و نیم کیلو و کوله دوم یک کیلو و هفتصد گرم باشد و همچنین کوله اول 16 دلار گرانتر از کوله دوم باشد.
حداکثر وزن مشخص شده به این معنا نیست که مثلا اگر وزن بیشتری داخل کوله قرار دادیم کوله پاره شود و طاقت آن را نداشته باشد بلکه به این معنی است که کوهنورد، آن احساس راحتی کوله پشتی را نخواهد داشت و کل سیستم کوله برای انتقال وزن به روی بدن به صورت صحیح جوابگو نخواهد بود.
این نکته می تواند در انتخاب کوله شما تاثیرگذار باشد. شما باید علاوه بر مقدار حجم وسایل، وزن آن ها را نیز محاسبه کنید یا تخمین بزنید تا کوله مناسب تری انتخاب کنید. در این مثال اگر حجم بار شما حداکثر از 70 لیتر تجاوز نمی کند و وزن آن از حدود 20 کیلو فراتر نمی رود می توانید با انتخاب کوله دوم هم در پول خود صرفه جویی کنید (حدود 16 دلار) و هم به دلیل اینکه کوله سبک تری همراه می برید (1.76 کیلو) بار کمتری در مجموع حمل کنید و بیشتر لذت ببرید.
نکته دیگر اینکه اگر 2 کوله با مارک های مختلف و وزن های مختلف و حجم های یکسان دیدید، کوله سبک تر دلیل بر تکنولوژی برتر نیست بلکه به احتمال زیاد کوله سبک تر برای وزن کمتری طراحی شده که باید اطلاعات کوله ها را دقیق تر مطالعه کنید.

6

کوله پشتی فریم داخلی

این کوله ها وزن بار را به ران و قسمت کفل منتقل می کنند و با طراحی مخصوص شان که بدن را درآغوش می گیرند حداکثر تعادل و آزادی عمل را فراهم می نمایند. این خاصیت خصوصاً در مسیرهای صعب العبور، کوهنوردی و اسکی بسیار با اهمیت می باشد. فریم داخلی ها تقریبا برای تمامی افراد مناسب بوده و عمومی ترین گزینه هستند.

7

کوله پشتی فریم خارجی

این کوله ها قابلیت حمل حجم زیادی از بار را دارند اما برای عبور از مسیرهای سخت مناسب نمی باشند. از آنجا که این نوع کاملا بر سطح پشت قرار نمی گیرند؛ در هوای گرم خنک تر هستند. ارزان بودن آن ها نیز یک مزیت به شمار آمده و برای کودکان و تازه کاران گزینه مناسبی هستند.
کوله پشتی های کوچک که مخصوص سفرهای یک روزه هستند معمولا فاقد خصوصیات فوق هستند.

نکات و هشدارها

 

برای ارزیابی حجم کوله‌پشتی مورد نظرتان، تمام احتیاجاتتان در سفر را داخل یک کیسه بریزید و ارتفاع، طول و عرض آن را اندازه‌گیری کنید. ضرب این اعداد در هم حجم کوله مورد نیاز شما را نشان می‌دهد.
در نظر داشته باشید که اندازه انتخابی شما می بایست به بهترین وجه تجهیزات شما را در خود جای دهد.
آشنایی شما با نحوه چیدمان کوله و طبقه بندی تجهیزات، امکان بهره برداری بیشتر از فضای کوله پشتی را برای شما فراهم می آورد. هرگز کوله پشتی بزرگتر از حجم مورد نظرتان انتخاب ننمایید زیرا این کار ممکن است موجب به همراه بردن وسایل اضافی و سنگین شدن بی مورد بار شما شده و یا شما را با یک کوله پشتی نیمه پر که خود آن نیز مشکلاتی به همراه خواهد داشت مواجه کند.
گاهی بر اساس دامنه فعالیت های مورد نظرتان می بایست دو کوله به همراه داشته باشید. یک کوله بزرگ با چارچوب داخلی و یک کوله کوچک برای پیاده روی روزانه. در سفر های یخ نوردی که تجهیزات ویژه ای را به همراه خواهید داشت خرید یک کوله پشتی مخصوص یخ نوردی لازم می باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: برچسب‌ها: چگونه کوله پشتی مناسب سفر انتخاب کنیم,
نويسنده : سلاطین)(ایوبی)


بعد از عبارت #pages {font-size:14px; min-height:28px; margin-bottom:10px; text-align:center;color:#fff } #pages a{background: #999;border:1px #777 solid;border-radius:4px;margin:10px;padding:10px;display: inline-block;color:#fff } #pages a:hover{ background:#555;border:1px #555 solid;border-radius:4px;m;margin:10px;padding:10px;color:#fff } #pages .pagination_current{ background:#eee;color: #333;padding:10px;border-radius:3px;} #pages .pagination_current:hover{ background: #222;color:#fff;padding:10px;border-radius:3px;} .next,.prev { background:#7ac142; width:60px; height:28px; margin:0; padding:0; line-height:25px; border-radius:0 5px 5px 0; } .next { float:left; border-radius:5px 0 0 5px; } .current { background:#eee; color:#555; }